, 2022/8/25
"A pénz mozgatja a világot" - mondja a Kabaré nagyszerű zeneszáma, és könnyű belátni, hogy miért: életünket sok tekintetben a pénz határozza meg. Akár túl sok van belőle, akár, ami valószínűbb, hogy nem elég, a pénz univerzálisan motiválja az embereket, hogy dolgozzanak, hogy túlélhessenek.
Nem meglepő, hogy mivel a pénz a Földön szinte minden ember létezésének ilyen fontos része, sok nagyszerű történet középpontjában áll, legyen szó irodalomról, színházról, televízióról vagy filmről. Sok nagy filmes műfajok sokaságán keresztül vizsgálta a pénzt, azt vizsgálva, hogyan hat az emberekre egyéni és nemzetközi szinten.
A pénzről szóló filmeket vizsgálva figyelemre méltó, hogy milyen sokféle megközelítés létezik a témához. A pénz a románcok, thrillerek, drámák, vígjátékok, horrorok és még sok más film középpontjában áll. Talán észre sem vesszük, hogy oly sok nagyszerű film középpontjában a hideg, kemény pénz áll. Íme 25 film a pénzről, amit mindenképpen látnod kell.
Karácsony júliusban
Ha a pénzről és a moziról gondolkodunk, könnyű elképzelni a pénzügyi összeomlás, a széles körű kapzsiság és a végtelen korrupció világát. Bár ez bizonyára így van számos nagyszerű film esetében, amelyek a pénzről szólnak, rengeteg különböző és meglepő megközelítése van a témának. Az egyik ilyen a zseniális Preston Sturgess-től származik, a "Karácsony júliusban" című elragadó vígjátékban.
A bájos filmben a munkásosztálybeli Jimmy MacDonald (Dick Powell) szerencsétlenkedik, ám ez hamarosan megváltozik, mivel épp most tudta meg, hogy ő egy szlogenverseny nyertese, és a 25 000 dollár (1940-ben ez szemet gyönyörködtető összeg volt) hihetetlen gazdagságot ígér neki. Egyetlen probléma van csak - MacDonald valójában nem nyert semmit, és csak a munkatársai tréfálják meg. Ahogy a nagy vígjátékokban gyakran előfordul, a dolgok vadul elszabadulnak, és mielőtt a tréfamesterek felfedhetnék az igazságot, a dolgok a legvadabb képzeletet is felülmúlják.
A lenyűgözően gyors, 67 perces "Karácsony júliusban" egy szellős hibakomédia a pénz hatalmáról és befolyásáról az emberek felett, valamint annak potenciálisan életet megváltoztató tulajdonságairól. Ha egy olyan filmet keresel a pénzről, amely sokkal viccesebb és bájosabb, mint amilyen komor, akkor ne keress tovább, mint a "Karácsony júliusban".
Zsebtolvaj
Míg sok pénzről szóló film a világ színpadán játszódik, és azt vizsgálja, hogyan hat a pénz az emberekre nemzeti vagy akár nemzetközi szinten, addig Robert Bresson 1959-es Zsebtolvaj című remekműve a dolgokat nagyon kis léptékben vizsgálja. A film Michel (Martin La Salle, aki korábban soha nem játszott színészként) életét követi, aki zsebtolvajként kezdi el az életét, de hamarosan letartóztatják. A film végigkíséri Michel életét, aki megpróbál visszatérni a jó útra, de úgy tűnik, nem tud ellenállni a tolvajlás kísértésének.
Bresson munkásságának nagy része megközelíthetetlennek tűnhet az átlag mozilátogató számára, mivel filmjei nem hivatásos színészeket alkalmaznak, nem lineáris történetvezetést alkalmaznak, és általában minimalizmus jellemzi őket, ami távol áll a mai blockbusterektől. Gyérségük ellenére filmjei ettől nem kevésbé lenyűgözőek, és több mint érdemes megtapasztalni őket.
A pénzről szóló filmjei, mint például a Zsebtolvaj, hipnotizálóak, a kisstílű tolvajok életéről szóló filozófiai elmélkedései pedig gazdagok és kifizetődőek. Bressontól nem idegen a hatalmas kritikai elismerés, és a "Zsebtolvaj" az egyik legünnepeltebb filmje, amely a Sight and Sound kritikusainak felmérése szerint minden idők 100 legjobb filmje között szerepel.
L'argent
Gondolkodotál már azon, hogy hová tűnik a pénzed, miután elköltötted? Lehet, hogy még soha nem gondoltál erre, de Robert Bresson francia mester 1983-as nagyszerű filmje, a "L'argent" részeként vizsgálja ezt a gondolatot. A film egy hamis 500 frankos bankjegy útját követi, ahogyan az egyik embertől a másikhoz kerül, majd egy olyan férfinál köt ki, akinek fogalma sincs arról, hogy a bankjegy hamis, és ez olyan bajba sodorja, amiről nem is gondolta volna. A film erőteljes leleplezése annak, ahogyan a pénz tönkreteheti az életeket.
Mint Bresson minden példamutató munkája, a film is takarékosan használja a hangot és az akciót, hogy maximalizálja az érzelmi hatást. A "L'argent" elragadó kritikákat kapott, Dave Kehr a Chicago Readertől így nyilatkozott: "Bresson, aki a hangsávját éppoly szorgalmasan használja, mint a képi világát, ismét ráébreszt bennünket, hogy a legtöbb film milyen kevéssé használja ki a mozi eszközeit. Egy remekmű." Valóban, ami a "L'argent"-nek hiányzik a stílusból, azt bőven kárpótolja a tartalom.
Csiszolatlan drágakövek
A vígjátékok királyának, Adam Sandlernek lenyűgöző alakításával a "Vágatlan drágakövek" egy vadul szórakoztató, lüktető izgalmas film, amely egy pillanatra sem lankad. Sandler játssza Howardot, a New York-i ékszerkereskedőt, akit fojtogató szerencsejáték-függőség gyötör. Ennek következtében a városban látszólag mindenkinek jelentős adósságai vannak, de a nagy fogadás iránti könyörtelen szomjúsága miatt egy hatalmas, nagy tétekkel járó fogadást köt, amely nemcsak magát és családját emeli ki az adósságból, hanem - ami Howard számára talán még fontosabb - hatalmas győzelmet arat, és végre megkapja azt a magasságot, amelyet olyan agresszívan hajszol.
Daniel Lopatin lüktető zenéjével és Josh és Benny Safdie feszültséget gerjesztő rendezésével a "Vágatlan drágakövek" egy olyan izgalmas utazás, amely 135 percig nem hagyja nyugodni a szívünket. Olyan izgalmakat kínál, amire kevés más film képes, hála Sandler élettel teli alakításának, aki egy eléggé aljas fickót játszik, akinek nem tudsz nem szurkolni. A film elsöprő vallomás a pénz parazita hatásáról, és arról, hogy az egyre nagyobb és nagyobb gazdagság ígérete hogyan válik egyre inkább függőséget okozóvá. Ez a film biztosan nem a gyengébb idegzetűeknek, és nem is az érzékeny fülűeknek való - a "Vágatlan drágakövek" több mint 600 alkalommal tartalmaz trágár szavakat.
Columbia Pictures
Az 1971-ben "$" néven megjelent, de "Dollárok" néven ismertebb rablásról szóló film egyszerre vidám komédia és meglepően feszült dráma. Richard Brooks rendezte a filmet, amelynek főszerepében Warren Beatty alakítja Joe Collinst, a bankokra specializálódott biztonsági szakértőt. Kollégái az etikus viselkedés és a megbízhatóság példaképének tartják, amit Collins természetesen kihasznál, hiszen ő maga is nagy rablást tervez.
Ki lenne alkalmasabb egy bank kirablására, mint az, aki a bank biztonságáért felel? Hogy mindezt véghezvigye, felbérel egy melegszívű és karizmatikus call-girlt, Dawn Divine-t (Goldie Hawn mágneses alakítása). A páros között váratlan, de elragadó a kémia. Ahogy Roger Ebert a kritikájában kifejti: "Színészi stílusuk derékszögben áll, így két textúrát kapunk ugyanabban a jelenetben.
Mivel a film vizuális stílusa folyamatosan egymásnak csapja a textúrákat, ez a színészi kontraszt igazán működik". Ráadásul kevés olyan filmes élvezet van, mint amikor Goldie Hawn hatalmas pénzhalmokat biztosít, és gyakorlatilag orgazmikus visításokat produkál, amelyek talán Meg Ryan híres delikát jelenetét befolyásolták az Amikor Harry találkozott Sallyvel című filmben.
Vágatlan drágakövek
A vígjátékok királyának, Adam Sandlernek lenyűgöző alakításával a "Vágatlan drágakövek" egy vadul szórakoztató, lüktető izgalom, amely egy pillanatra sem lankad. Sandler játssza Howardot, a New York-i ékszerkereskedőt, akit fojtogató szerencsejáték-függőség gyötör. Ennek következtében a városban látszólag mindenkinek jelentős adósságai vannak, de a nagy fogadás iránti könyörtelen szomjúsága miatt egy hatalmas, nagy tétekkel járó fogadást köt, amely nemcsak magát és családját emeli ki az adósságból, hanem - ami Howard számára talán még fontosabb - hatalmas győzelmet arat, és végre megkapja azt a magasságot, amelyet olyan agresszívan hajszol.
Daniel Lopatin lüktető zenéjével és Josh és Benny Safdie feszültséget gerjesztő rendezésével a "Vágatlan drágakövek" egy olyan izgalmas utazás, amely 135 percig nem hagyja nyugodni a szívünket. Olyan izgalmakat kínál, amire kevés más film képes, hála Sandler élettel teli alakításának, aki egy eléggé aljas fickót játszik, akinek nem tudsz nem szurkolni.
A film elsöprő vallomás a pénz parazita hatásáról, és arról, hogy az egyre nagyobb és nagyobb gazdagság ígérete hogyan válik egyre inkább függőséget okozóvá. Ez a film biztosan nem a gyengébb idegzetűeknek, és nem is az érzékeny fülűeknek való - a "Vágatlan drágakövek" több mint 600 alkalommal tartalmaz trágár szavakat.
Universal Pictures
A szupersztár Tom Cruise játssza a főszerepet Doug Liman ("A holnap széle") "American Made" című filmjében, amely a való életből ismert pilóta, Barry Seal (Cruise) történetét meséli el, aki kereskedelmi légitársaság pilótájából kormányzati informátorrá válik, amikor egy nagyszabású akcióba keveredik, amelynek során fegyver- és drogcsempészetet folytatnak Közép-Amerikán keresztül. A film nagyszerű szereplőgárdát vonultat fel, többek között Cruise-t, Domhnall Gleesont, Sarah Wrightot, Jayma Mays-t, Caleb Landry Jonest és Jesse Plemons-t. A film lenyűgözően merész és maró ábrázolásmóddal mutat be néhány súlyos kérdést. A film népszerű volt a rajongók körében, 134 millió dollárt keresett a világ jegypénztárában.
Az "American Made" néhány igazán fantasztikus mutatvánnyal kiegészítve szórakoztató és elgondolkodtató pillantást vet a drog- és fegyvercsempészet, valamint a korrupció világába, mindezt hiába, hogy felfoghatatlan mennyiségű, hideg, kemény pénzre tegyenek szert. A film nem fél megszólalni a téma aljasságáról, és ahogy David Sims a The Atlantic-tól megjegyzi, a filmnek "megdöbbentően komor, figyelemre méltóan keserű vége van".
A Wall Street farkasa
Martin Scorsese-t egyszerűen nem lehet megállítani. Bár egyesek úgy ismerik, mint a fickót, aki nem szereti a Marvel-filmeket, vétek lenne elfelejteni, hogy Scorsese a múlt és a jelen filmművészetének egyik legfontosabb alakja, aki világszerte fáradhatatlanul küzd a filmek megőrzéséért. Emellett mesteri filmes és tizennégyszeres Oscar-jelölt. Scorsese kora ellenére továbbra is meglepetést okoz, sikerről sikerre rendezi a sikerfilmeket, és lázas, gyermeki lelkesedéssel és energiával áll a kamera mögé, ami a valaha készült legjobb filmek egyikét eredményezi.
Egyik legjobb alkotása a 2013-as A Wall Street farkasa, egy háromórás eposz, amely fele olyan hosszúnak tűnik. A film Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio zseniális alakítása), a könyörtelen kapzsiságnak engedő tőzsdeügynök felemelkedésének és bukásának őrült igaz történetén alapul, aki egy hatalmas botrányba keveredik, amelyben az FBI is érintett.
"A Wall Street farkasa" egy vad, könyörtelen utazás, tele drogokkal, szexszel, és megállás nélkül durva beszéddel, de mindenekelőtt egy teljes robbanás. A kiemelkedő színészgárda DiCaprio, Margot Robbie, Matthew McConaughey, Jonah Hill, Jon Bernthal és Kyle Chandler, akik láthatóan mindannyian jól érzik magukat Scorsese mellett. Kevés filmet érezhetünk annyira élőnek, mint ezt, amely miközben szuper szórakoztató, nem zárkózik el a gazdagság csúnya oldalától sem.
Zola
"Akartok hallani egy történetet arról, hogy én és ez a b... miért szakítottunk? Elég hosszú és tele van feszültséggel" - kezdődik egy kiszámíthatatlan Twitter-szál, ami a "Zola" alapját adta. A Janicza Bravo által briliánsan rendezett film tele van figyelemre méltó vizuális pompával, és ha nem ismered a Twitter-szálat, rengeteg állkapocstörő meglepetéssel.
Egy megromlott barátság története úgy kezdődik, hogy a sztriptíztáncos Zola (Taylour Paige) megismerkedik a karizmatikus Stefanival (Riley Keough) Zola második munkahelyén, pincérnőként. A két lány között azonnal kialakul a kapcsolat, és még aznap este együtt dolgoznak Stefani klubjában. Másnap Stefani ellenállhatatlan lehetőséget kínál Zolának: töltsön vele egy hétvégét Tampában, ahol egy klubban táncolhatnak, és kis munkáért felháborítóan sok pénzt kereshetnek.
Amikor az utazás elkezdődik, úgy tűnik, hogy a dolgok nem egészen úgy alakulnak, ahogyan kellene, és a hölgyek mellé Stefani barátja, Derek (Nicholas Braun az "Utódlásból") és a szobatársa, X (Colman Domingo elképesztően zseniális alakítása) is csatlakozik. Ami ezután következik, az nem csak őrületes, hanem sötét humorú és gonoszul izgalmas is. A ragyogó fények és a színpompás kirobbanások ellenére a "Zola" nem fél sötétségbe burkolózni, leleplezve azokat a nehézségeket és kizsákmányolást, amelyekkel a nőknek szembe kell nézniük.